sobota, 27 sierpnia 2011

Miejsce do którego wrócę - Pieniny

W jeden z wrześniowych weekendów 2009r. postanowiliśmy oderwać się trochę od codzienności i zrobić wypad w Pieniny. Pokoje zarezerwowaliśmy w Sromowcach Niżnych, wyjazd wczesnym sobotnim rankiem. W pierwszej kolejności mieliśmy zamiar udać się na spływ Przełomem Dunajca, ale ze względu na zbyt wczesną porę (na miejscu byliśmy koło 8:00) i mgłę postanowiliśmy odłożyć go na trochę później, aby nie stracić widoków, pyzatym rano było strasznie zimno.
Trzy Korony widok ze Sromowców Niżnych
W zamian postanowiliśmy najpierw zwiedzić Zamek Niedzica, oczywiście dla zwiedzających również dostępny od 9:00, zrobiliśmy sobie więc krótką wycieczkę w okolicy zamku i poszperaliśmy trochę na straganach stojących przed wejściem.
Zamek w Niedzicy widok od strony zapory
Widok z zapory w Niedzicy
 Pierwsza wzmianka o Zamku pojawia się w dokumencie z 1325 zapisana jako własność rodu Jana i Rykolfa panów na Brzozowicy. Początkowo zamek ten stanowił węgierską strażnicę na granicy z Polską. Po zakończeniu I wojny światowej zamek znalazł się na terytorium Polski, choć własnością Salamonów pozostawał aż do 1945. Zamek można obejrzeć w takich produkcjach jak: "Janosik" oraz "Wakacje z duchami". Dzisiaj zamek spełnia funkcje muzealno-hotelowo-gastronomiczne.
Wnętrza Zamku Niedzickiego
 W części muzealnej można zobaczyć tzw. komnaty Salamonów, wyposażone w przedmioty z XVI-XIX w. Drewniane schody prowadzą na taras widokowy.  Przez koleją bramę wiedzie wejście do zamku górnego i do zamkowych lochów, obecnie urządzono tu tzw. izbę tortur. Na skraju dziedzińca zamku górnego znajduje się studnia wykuta w litej wapiennej skale na głębokość ponad 60 m. W tzw. Izbach Pańskich na zamku górnym zobaczyć można: salę myśliwską, izbę żupną i izbę straży. Tu można poczytać więcej na temat Zamku i jego historii.
Jeszcze tylko coś na rozgrzewkę w restauracji i możemy się wybrać na spływ.
Mgła opadła, słońce pięknie grzeje, ale dlaczego ta kolejka do kasy taka długa?
Spływ Przełomem Dunajca
 Powstanie Przełomu Dunajca jest przedmiotem sporów wielu naukowców. Najciekawsze są jednak podania ludowe na ten temat. Jedna z legend głosi, że ujście Dunajcowi wyrąbał mieczem król Bolesław Chrobry. Inna z legend mówi o Ferkowiczu, ścigającym króla wężów, który uciekając wywrócił swym cielskiem wąwóz, wytyczając drogę rzece. Przez wiele lat spływ zaczynał się spod Zielonych Skałek w Czorsztynie - malowniczej miejscowości, położonej u stóp zamków - Czorsztyńskiego i Niedzickiego. W związku z budową zapory na Dunajcu, trasę spływu skrócono o 6,5 km, a przystań flisacką przeniesiono do przysiółka Sromowiec Wyżnych - Kątów.
Widok na Trzy Korony w trakcie spływu Przełomem Dunajca
 Spływ Dunajcem ma długość 18 km i trwa dwie godziny i 15 minut, kończy się w Szczawnicy, można też wybrać dłuższą trasę do Krościenka – 23 km i prawie trzy godziny. Miejscami Dunajec stanowi neutralny pas graniczny.
Mapka spływu Dunajcem
  Tu można poczytać więcej o spływie. A tu można obejrzeć najstarszy film ze spływu Dunajcem nakręcony w 1932r.
Wrażenia po spływie niezapomniane, cudowne widoki i barwne opowieści flisaków o historii Pienin przerywane seriami dowcipów, naprawdę niesamowite wrażenia.
Szczawnica
 Po zakończeniu spływu pognaliśmy coś zjeść w Szczawnicy, a potem dzielnie postanowiliśmy zdobyć Sokolicę, szczyt sięgający 747 m n.p.m. w Pieninach Środkowych. Na szczycie znajduje się reliktowa sosna, która liczy sobie około 500 lat.
Widok z Sokolicy na Przełom Dunajca
 Nazwa Sokolica pochodzi od tego, że gniazdowały w niej sokoły. Od dawna jest celem turystycznych wypraw i jednym z najczęściej fotografowanych miejsc w Polsce.
Słynna sosna na szczycie Sokolicy
 W niedzielę postanowiliśmy zdobyć Trzy Korony od strony Sromowców Niżnych, wchodziliśmy przez Wąwóz Sobczański.
Kto pierwszy na szczyt! W drodze na Trzy Korony
 Na cały masyw składa się pięć turni szczytowych, które przypominają koronę. Najwyższa z nich Okrąglica 982 m n.p.m. jest wyposażona w gniazdo widokowe, z którego można podziwiać przepiękną panoramę Magury Spiskiej, Gorcy, Beskidu Sądeckiego oraz całych Pienin. Pozostałe turnie noszą nazwy: Płaska Skała 950 m n.p.m., Pańska Skała 920 m n.p.m. zwana Bryłową, Nad Ogródki 940 m n.p.m. oraz Niżnia Okrąglica zwana często Gankiem lub Siodłem.
Widok z jednego ze szczytów Trzech Koron
Widok z jednego ze szczytów Trzech koron na Dunajec
 Ze szczytu Trzech Koron można wybrać się na Górę Zamkową do Groty św. Kingi, która położona jest na krańcu północno-wschodniego grzbietu Masywu Trzech Koron
Grota św. Kingi na Górze Zamkowej
  Na spacerze po Trzech Koronach zleciał nam prawie cały dzień i niestety trzeba było zbierać się do domu, po drodze chcieliśmy jeszcze zajrzeć do Zamku Czorsztyńskiego, ale niestety był już zamknięty dla zwiedzających.
Zmęczeni, z poczuciem niedosytu, ale ogólnie zadowoleni z wyprawy ruszyliśmy w kierunku domu z postanowieniem, że jeszcze tam wrócimy, może na dłużej niż tylko weekend, aby zobaczyć to, na co nam nie starczyło czasu.
Powrót do domu
Na koniec ciekawostka do obejrzenia film nakręcony w 1932 r. podczas spływu Dunajcem

Wiadomości dotyczące atrakcji turystycznych zaczerpnęłam ze stron:

Uwaga!
Zdjęcia zamieszczone w tym poście są mojego autorstwa i bez mojej zgody nie mogą być nigdzie publikowane, aby uzyskać zgodę napisz wswieciekobiety@gmail.com